Значэнне слова "брыдкаслоўе"
Псіхолагі:
Аб брыдкаслоўі
Брыдкаслоўе - ганьба ці нацыянальны гонар
Псіхалагічны аспект моладзевага брыдкаслоўя
Усё аб дзіцячым брыдкаслоўі
Царква:
Брыдкаслоўе: Грэх языка
Мёртвае слова ці Навошта людзі лаюцца мацюком?
Псіхолагі:
Аб брыдкаслоўі
Брыдкаслоўе - ганьба ці нацыянальны гонар
Псіхалагічны аспект моладзевага брыдкаслоўя
Усё аб дзіцячым брыдкаслоўі
Царква:
Брыдкаслоўе: Грэх языка
Мёртвае слова ці Навошта людзі лаюцца мацюком?
Моўны этыкет – нацыянальна
спецыфічныя правілы моўных паводзін, якія рэалізуюцца ў сістэме ўстойлівых
формул і выразаў у прынятых грамадствам сітуацыях “ветлівага” кантакту з
субяседнікам (“Тлумачальны слоўнік беларускай мовы”, т. 5 (кн. 2, - Мн., 1984 –
с. 480). Ветлівасць, далікатнасць выяўляюцца не толькі ў тоне, якім выказаны
словы, але і ў саміх словах. Ветлівымі словамі вітаюцца са знаёмымі і
незнаёмымі, звяртаюцца пры сустрэчы, віншуюць з днём нараджэння, выказваюць
просьбу, падзяку, запрашаюць, жадаюць, просяць прабачэння.
Пра беларускую сям'ю
- Якія павіннасьці беларуса у сям'і?
- Першая павіннасьць, каб у сям'і беларускай гаварылі
і маліліся пабеларуску і каб захоўваліся звычаі і абычаі беларускія; каб па
будове ды па рэчах і па усім, што ёсьць у гасподзе, выяўляўся беларускі
характар: усялякія узоры, малюнкі, вышыўкі павінны быць у беларускім гусьце. У
кажнай беларускай сям'і павінны быць кніжкі беларускія і часопісы, бо благі той
беларус, што чытае у сваёй сям'і не сваю беларускую, а чужую, у чужой мове
газэту.
Як-бы далейшым
працягам сям'і для моладзі зьяўляецца школа. Беларуская сям'я павінна старацца,
каб дзеці яе вучыліся у беларускай школе. Чужая школа дагэтуль навучала
беларускіх дзяцей любіць чужое і зьневажаць сваё роднае і свой народ, сваю мову
і звычаі. Чужая школа гадавала з нашых дзяцей людзей чужых для нашага народу.
Дзеля гэтага, кажны патрыёт павінен дакладаць усіх сіл, каб усюды, дзе жывуць
беларусы, былі беларускія пачаткавыя, сярэднія і вышэйшыя школы. Сям'я - гэта
аснова, фундамант нацыі, а школа - будучыня яе. Беларускі патрыёт павінен дбаць
яшчэ і аб тое, каб у беларускіх сем'ях сьпяваліся беларускія песьні і каб у
школах навучалі сьпяваць патрыятычныя беларускія песьні.
Беларус павінен
жаніцца толькі з беларускай, а беларуска павінна выходзіць замуж толькі за
беларуса. Гэтак павінны мы рабіць ня толькі дзеля таго, каб захаваць чысьціню
свае расы, але і дзеля таго, каб у нашых сем'ях панавала згода. Тымчасам у
сямейным жыцьці няма нічога горшага, як мешанае рознанацыянальнае жанімства.
Гэткая мяшаная сям'я пераважна заўсёды сварыцца. Часта бывае так, што жонка
беларуса - полька, расейка, ці літоўка - паўстрымвае свайго мужа у ягоных
беларускіх нацыянальных імкненьнях, у беларускай нацыянальнай працы і
змаганьні, не карысных для жончынае нацыі. Мала таго, пераважна у такіх сем'ях
як маці, так і бацька, кажны хоча узгадоўваць сваіх дзяцей пасвойму. Дзеці
такім парадкам знаходзяцца на раздарожжы, а гэтага ня можа быць у нас.
Беларуская сям'я
павінна узгадоўваць беларускіх дзяцей у беларускім нацыянальным духу,
прышчапляючы ім любоў і пашану да свайго краю, да свайго народу, да сваіх
народных песьняў, казак, да свае беларускае мовы. У нашых беларускіх сем'ях ня
можа быць раздваеньня і хістаньня, а павінна панаваць гармонія і сужыцьцё. Пры
тым бацькі павінны старацца сваіх дзяцей адзяваць у беларускія народныя
вопраткі: вышываныя кашулі, блюзачкі, спадніцы, сукенкі. Ды наагул усім
беларусам ня трэба цурацца сваіх нацыянальных беларускіх убораў, вопраткі,
асабліва у сьвяты, трэба іх дэманстрацыйна насіць. Трэба насіць вышываныя
ільняныя кашулі (сарочкі), беларускія нацыянальныя гальштукі (краваткі),
робленыя з беларускіх паясоў, касьцюмы і паліто з саматканаў і г. д. Асабліва-ж
стройна выглядаюць жаноцкія сукенкі з кужалю з беларускімі народнымі
вышыванкамі. Пагоня за тандэтнай крамнінай павінна скончыцца, бо нашыя
саматканыя вырабы далёка лепшыя і прыгажэйшыя за крамніну. Чужынцы нашымі
тканінамі, паясамі, нашымі уборамі даўно ужо захапляюцца, ахвоча іх купляюць,
носяць і хваляцца імі, тымчасам усё гэта ня мае свае належнае цаны і пашаны у
нас беларусаў. Вось-жа час найвышэйшы, каб мы свае нацыянальныя багацьці
таксама належна шанавалі і цанілі.
В. Ластоўскі, пачатак ХХ стагоддзя
Комментариев нет:
Отправить комментарий